torsdag 15 september 2011

Stödjande strukturer

Det är mycket som känns nytt nu när terminen är igång och vi fått en ny läroplan. Vi ska göra LPP:er, bedömningar och dokumentationer. Hur gör man?
Jag tänker att det mesta har vi gjort förut. Lärarjobbets kärna är ju undervisning; att planera, genomföra och utvärdera undervisning tillsammans med andra, både elever och andra lärare. Men nu måste vi ta vår utgångspunkt i de nya styrdokumenten och tänka i delvis nya banor, tillsammans med kollegor och elever, kanske i större utsträckning än förut.
I andraspråksundervisning talar man om "scaffolding". Förenklat handlar det om att det i undervisningen finns strukturer som stödjer och underlättar elevernas språkutveckling. Man skulle kunna tänka på mallar för LPP på liknande sätt, de är stödjande strukturer i vårt arbete. De hjälper oss att hitta startpunkterna för undervisningen i styrdokumenten och de hjälper oss att ställa in siktet. Vart är vi på väg? De är ett ett stöd när vi funderar över hur vi ska arbeta för att ge eleverna möjlighet att utvecklas i sitt lärande och hur de ska visa vad de kan. Var är vi? Med ökade krav på dokumentation kan de också vara ett stöd i dokumenterandet av elevernas lärande och hjälpa oss pedagoger att se vad vi behöver utveckla i vår undervisning. Vad är nästa steg?
För att kunna använda en mall som en stödjande struktur behövs ett kollektivt samtal om undervisning bland oss lärare. Ett sådant samtal är inte gjort i en handvändning och låter sig ingalunda pressas in i en given form. För att samtalet ska kunna ta sin rättmätiga plats behövs stödjande strukturer till exempel en öronmärkt tid, stimulans, tankehjälp och lite luft. Om arbetet begränsas till att "göra LPP:er", så fungerar inte längre strukturen stödjande. Då har strukturen blivit en tvångströja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar