fredag 5 november 2010

Vilka blir kvar?

Om du har svårt att lära dig att läsa får du gå till speciallärare. Kan du inte räkna, gå till specialläraren. Kan du inte svenska, gå till svenska-som-andraspråksläraren. Kan du inte sitta still, kanske en liten grupp där alla har svårt att sitta still kan vara något. Svårt att koncentrera dig? Kanske en skärm som avskärmar dig från de andra kan vara lösningen. Vilka är kvar?
Går du nu i en skola där det är brist på resurser så kanske du är kvar i klassen och lär dig mindre och mindre och till slut kanske du tröttnar. Går därifrån eller gör andra saker när du borde lära. Kanske blir du bäst på att vara sämst, hörs mest, bråkar mest. Med största sannolikhet är du av manligt kön. Vilka är kvar?
I alla officiella sammanhang talas för ett inkluderande arbete i skolorna. Det finns stora vinster att göra med ett inkluderande arbetssätt. Man påtalar från Skolverkets och Skolinspektionens sida skolornas ansvar för alla elever, att det är skolans ansvar att eleverna får möjlighet att nå målen.
Hur syns inkluderandet varje dag i klassrummen? Vilka är kvar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar